קרן קרב

תכניות קר"ב תשעט
לימור ללוש: רכזת קר"ב

א-ב הבעות

תכנית הבעות מפתחת דרכים מגוונות ויצירתיות להבעה. הנושאים המועלים במעגלי השיח נלקחים מתוך עולמם של הילדים כגון: מי אני? איך אני מרגיש? מה זה בשבילי להיות חבר? וכ"ו

לאחר מכן הילדים מביעים את עצמם בעזרת חומרי יצירה שונים . בעת העבודה בחומרים מתקיימות אינטראקציות חברתיות של עזרה הדדית, שיתוף פעולה. בסוף הפעילות הילדים משתפים את חברי הקבוצה בתוצר שיצרו ומשמעותו עבורם.

א,ב,ג.ה  טאבלטים

השיעורים עם האייפדים מקנים לילדים הכרה עם מושגי יסוד ותכנות, הכרה ובניית אפליקציות ייעודיות ומשחקים. “כיום הילדים חשופים לעולם הדיגיטלי, אבל לא כולם חשופים לעבודה עם אייפד ועבור חלק מהילדים זה חדש ולכן זה עוד יותר מסקרן ומעניין אותם.

במהלך השיעורים הילדים מקבלים תחילה הסבר של כמה דקות ולאחר מכן הם מתחילים לעבוד בזוגות עם האייפדים והמדריך עובר ביניהם. במידה ויש ילדים שלוקח להם זמן להכיר ולהסתדר עם האייפדים, המדריך מסביר בצורה פרטנית וללא הפרעות, היות ושאר הילדים מרוכזים באייפדים שלהם.

ב-10 הדקות האחרונות של השיעור הילדים מדגימים את התוצרים שיצרו במהלך השיעור. "אנחנו משתמשים תחילה באפליקציות סגורות. אחרי שהילדים מיישמים את הנלמד בשיעורים, הם משתמשים גם באפליקציות פתוחות, שמותקנות מראש על האייפד. באפליקציות הם מתכנתים, יוצרים סרטונים ויוצרים משחקים", משתפת חדוה שולץ, רכזת התכנית וסמנכ"ל הדרכה ופדגוגיה בחברת "פאדגורו" המפעילה ומכשירה את המדריכים מטעם תכנית קרב.

שולץ מדגישה כי "לא נעשה שימוש באינטרנט פתוח במהלך השיעורים. האפליקציות מותקנות מראש ואין חשיפה לאתרים או אפשרות לגלישה באינטרנט. הכל מפוקח ואין גם חשש מקרינה.”

התכנית שמה לדגש את החשיבות לחדשנות ולהבאת העולם המודרני והטכנולוגי לעולם הלמידה הבלתי פורמלי. בעידן המודרני, שפת התכנות והמדיה היא הדבר הבא, גם אצל הילדים. הלמידה נעשית תוך כדי העשייה והעבודה עם האייפדים, כך שהילדים נלהבים מזה שאין צורך בחוברות ומחברות ואילו באמצעות מסך מגע מתקדם הם משחקים ולומדים בהנאה ובצורה ייחודית. “בנוסף, קיים דגש על הפן החברתי ועל לקיחת אחריות במהלך השיעורים והשימוש באייפדים. לדברי שולץ, העבודה בזוגות עם האייפדים היא מכוונת ולא ממטרה של חסכון ברכישת אייפדים נוספים. “המטרה היא שכל ילד לא יהיה לבד ודבוק למסך שלו בלבד, אלא שיהיה שיתוף פעולה עם חבר נוסף ואינטרקציה עם הסביבה..

א, ב ג  גינה

חלק מהתפיסה האקולוגית הכללית התופסת תאוצה ברחבי העולם בשנים האחרונות, אנשים החלו לעשות למען קידומה, כל אחד בביתו. הגינה האקולוגית, או הגינה האורגנית, היא חלק ממגמה זו. בנוסף, הגינה האקולוגית היא גם חלק מתפיסת עולם הקשורה בבריאות ובאכילת מוצרים טבעיים שלא זוהמו על ידי חומרי הדברה או הונדסו על ידי אדם בתהליכים לא טבעיים.

בתי ספר רבים בישראל ובעולם עושים שימוש בגינה האקולוגית כחלק מתהליך חינוכי העוסק הן בחקלאות כערך והן, ובעיקר, בחינוך לפיתוח בר-קיימא ולשמירה וטיפוח של הסביבה. נושא החקלאות, שהיה מקובל במערכת החינוך לפני 30 שנה ויותר כערך חינוכי ונעלם מעל למפה החינוכית, חוזר שוב בלבוש חדש עם הגינה האקולוגית..  

ד', ה'   אשכולות חשיבה

התכנית מפתחת  מיומנויות חשיבה וכישורי חיים באמצעות משחקים. אשכולות מקנה ארגז כלי חשיבה להקניית מיומנויות המאה ה- 21, תוך הקפדה על חדשנות והתחדשות כדרך חיים. בבסיס התכנית עומדת חוויית המשחק – חוויה מהנה, סוחפת ומרתקת, ולכן מעוררת מוטיבציה חזקה ללמידה. התפיסה שלפיה מבוססת שיטת אשכולות היא שמשחקי חשיבה מהווים כלי רב עוצמה לשיפור מיומנויות קוגניטיביות, להעמקת המודעות לתהליכי חשיבה ולהתמודדות טובה יותר עם עולם הרגש ועם סיטואציות חברתיות. התכנית משלבת מגוון רחב של תחומים: לוגיקה, חברה, מתמטיקה, תקשורת, מנהיגות, ערכים ועוד.

ד'   סינקופה

ההתנסות בעשייה מוסיקלית מזמנת את הלומד לתהליכי חשיבה, יצירה ותקשורת בשפה שיופיה ועומקה נוסקים אל מחוזות שמעבר למילים. מעבר להיות המוסיקה שפה אמנותית המעמידה בפני התלמיד אתגרים רבים ומורכבים, אנו מודעים לכך כי הלמידה המוסיקלית מפתחת בלומד יכולות התמדה, הקשבה, סובלנות ואחריות אישית. בתוכנית לומדים הילדים תיפוף על הגוף תיפוף בעזרת דליים ומקלות במקצבים שונים, ונחשפים לכלי נגינה מיוחדים.

ו'    בני מצווה

התכנית "דע מאין באת" מציעה העשרה חווייתית ייחודית בתחום הזהות היהודית לילדים מתבגרים. התכנית מפגישה את הילדים עם סוגיות יהודיות באופן פלורליסטי ורלבנטי לחייהם כילדים ישראלים הגדלים בעידן פוסט מודרני, במאה ה-21. התכנית מתייחסת לשלושה ממדים: מעגל היהודי האישי – התבגרות ואחריות בזווית ובצליל יהודי, המעגל היהודי כתרבות ומסורת – המשכיות וחידוש טקסי בנות ובני מצווה וסוגיות שנלוות לכך( והמעגל היהודי החברתי לאומי התכנית עוסקת בזהות יהודית פלורליסטית באמצעות פעילות חווייתית: טקסטים מארון הספרים היהודי המגוון, משחקי יצירה ושיח חווייתי, סיורים באתרי מורשת, בתי מדרש יוצר להורים ולילדים, כתיבה עם סופר סת"ם, מיצג וחקר נשים שעשו היסטוריה, טקס בת מצווה כיתתי ועוד. מאין באנו ולאן אנחנו הולכים? האם וכיצד נקיים טקס בת מצווה? ומהן זכויותיי וחובותיי כילדה וילד מתבגרים במדינת ישראל? עם הכניסה לכיתה ו' , מתחילה ההתרגשות של בנות ובני המצווה לקראת הטקסים והאירועים הנלווים לכך. שלב זה מהווה הזדמנות פז להתחיל לעורר עניין וחוויה משמעותית בקרב הילדים והילדות המתבגרים סביב הזהות האישית והקולקטיבית שלהם בחברה הישראלית, במדינה דמוקרטית ויהודית.

ו'   חוק ומשפט

תכנית חוק ומשפט עוסקת בנושאים החברתיים המשמעותיים ביותר בחיי ילדים, על מנת להקנות ערכים של אזרחות-טובה ורדיפת צדק; לפתח יכולות אישיות של עמידה מול קהל ודיון תרבותי; ולהבין כיצד החוק מגן עלינו.

נבצע משפטים מבוים בנושאים מחיי היום-יום שלנו

(חרם, התחזות בפייסבוק, ריב במגרש הכדורסל,

השחתת רכוש ועוד), בהם כל ילד יהיה עורך-דין, עד או שופט.

כך נרכוש ערכי אזרחות טובה, חשיבה לוגית

ויכולת לעבודה משותפת;

כך גם נחזק את יכולתנו לעמוד מול קהל ולהביע עמדה.

נסייר בבית-המשפט ונראה משפטים אמיתים בהם ייקבע

גורלם של נאשמים אמיתים מאוד.

נצפה במערכת הצדק והמשפט הישראלית בפעולה.

הסיור הוא חוויה מרתקת עבור הילדים וגם עבור

המורים וההורים המוזמנים להצטרף.